Rogier IJmker
 

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

  • Ellen Bakker schreef:

    Hoi Rogier,

    Ik arrangeer meestal voor ad hoc groepen die een keer bij elkaar komen om lekker te zingen en dan in een middag (of dag) een simpel arrangement instuderen. Uitdaging is altijd dat het snel leuk moet klinken en eenvoudig moet blijven.

    Uitdaging 1: Hoe verdeel ik de (gemengde) stemmen zo over de partijen/akkoorden (dus verticaal) dat het lekker vet (of close of jazzy of juist pop) klinkt? Zijn daar wetten/trucs voor, wat kan ik weglaten en welke noten maken het juist meteen leuk/spannend/mooi?

    Uitdaging 2: Hoe laat ik het grooven met onervaren amateurzangers? De zanglijnen kunnen niet te ingewikkeld zijn, maar mensen vinden het toch leuk als er ‘groovy’ syncopische effecten ontstaan.

    Wanneer begint de cursus? ๐Ÿ™‚

    Groetjes,
    Ellen

    • Rogier IJmker schreef:

      Hey Ellen,

      Ik ga even bezig met je uitdagingen! ๐Ÿ˜‰

      Voor nu (voor zover in woorden om te zetten):

      Uitdaging 1:
      Ja, daar zijn technieken voor. Een jazzy sound krijg je door te werken met i.i.g. de terts en het septiem. De grondtoon is naar mijn mening niet altijd nodig, omdat het menselijk gehoor zo ver is ontwikkeld dat een combinatie van melodie, terts en septiem al onbewust een grondtoon creรซert in het innerlijke gehoor van de luisteraar. Je hoeft dus niet eens echt helemaal complete akkoorden te schrijven, maar volstaat een melodie met een terts- en septiembegeleiding. Ik ga dit even verder uitwerken in een post binnenkort.

      Bij pop schrijf je voornamelijk nauwe liggingen. In feite schrijf je wat een toetsenist speelt. Een toetsenist zal nooit het C-akkoord pakken als c – g- e (van onder naar boven), maar meteen een nauwe ligging pakken: c – e – g. Ook later hier meer over in een post. ๐Ÿ˜‰

      Uitdaging 2:
      Voor amateurzangers is het heerlijk om met de hele groep tegelijk een syncope te zingen. Zorg er dus voor dat je syncopische ‘moeilijkheden’ schrijft voor de hele groep en niet voor 1 stemgroep. Het kan ook helpen om dit unisono te schrijven. Vooral wanneer je in de aanloop naar, en het verdere verloop na deze syncope meerstemmig schrijft, heeft dat een heerlijk effect en zal het bijna als vanzelf wat meer gaan grooven.

      Antwoorden zijn wat beknopt, maar binnenkort (deze maand) zal ik wat posts schrijven over deze onderwerpen. Goed?

      Bedankt voor je reactie!

  • Astrid Louwers schreef:

    Hee Rogier!
    Wat ontzettend fijn, zo’n online arrangeer s.o.s.!

    Dit is misschien wel een rare vraag, maar het valt te proberen:

    Ik arrangeer in finale. En soms lijkt het wel alsof sommige akkoorden in finale beter klinken dan in realiteit. Mijn dirigent heeft me al een paar keer verteld dat ik beter met een piano kan gaan arrangeren. Maar waarom? Finale zou in theorie toch hetzelfde moeten klinken? Is er een verschil tussen hoe finale klinkt en de echte kwaliteit van een arrangement of is dat puur hocus-pocus? Ligt dit nu aan mijn dirigeerkwaliteiten (kan natuurlijk ook…) of aan mijn manier van arrangeren? Ik ben nu maar apparatuur aan het aanschaffen om m”n arrangementen in te kunnen zingen en over elkaar heen te mixen zodat ik een beter beeld kan krijgen van of ze echt goed zijn.
    Hoe arrangeer jij? Met piano of direct in finale?

    MVG Astrid Louwers

    • Rogier IJmker schreef:

      Dag Astrid,

      Inzingen is altijd een supermethode! Zo weet je zeker dat wat je schrijft goed klinkt met stemmen. Dit heb ikzelf ook een tijdje gedaan. Het vervelende hieraan is dat het ook wel erg confronterend is. ๐Ÿ˜‰

      In theorie zou Finale wel hetzelfde resultaat moeten geven. Ik weet natuurlijk niet welke geluiden jij gebruikt bij het arrangeren. Ik zou je aanraden om niet de ‘koorgeluiden’ te gebruiken. Gebruik de piano-sound. Dit geeft heel erg het gevoel van het arrangeren met de piano.

      Ikzelf heb door ruimtegebrek even geen piano tot mijn beschikking dus ik arrangeer op dit moment direct in Finale. Ik mis hierbij wel het lekker experimenteren met een nummer, wat zo lekker kan op een piano. ๐Ÿ™

      Er zijn echter wel wat ‘regeltjes’ om een akkoorden goed te laten klinken.

      Zo moet je rekening houden met de omvang van de stemmen in de groep waarvoor je schrijft.

      Ook de gang van akkoord naar akkoord zou je zo soepel mogelijk moeten laten verlopen. Dit doe je door in de begeleiding (te) grote sprongen te vermijden. Dit voorkomt grote intonatieproblemen.

      Wanneer de mannenstemmen te dicht bij elkaar liggen terwijl er redelijk laag gezongen wordt, kan het erg ‘wollig’ gaan klinken. Dit kan ook invloed hebben op de intonatie.

      Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Mocht je nog meer vragen hebben, kom maar op!

  • >