26 juni 2012

Wat is het belangrijkste aspect van een song? Natuurlijk: het verhaal dat het vertelt. Waarom zijn er dan altijd nog arrangeurs die zomaar wat schrijven zonder dit te begrijpen en/of toepassen? Aan de hand van de betekenis van het liedje maak de keuze voor de groove van je arrangement. Hou je je vast aan de originele groove van het nummer of heb je een andere gave groove in gedachten om een interessante twist te geven aan je arrangement? Het maakt niet uit wat je doet, zolang je maar keuzes maakt. En op basis van de betekenis van een nummer kun je, en zul je, die keuze (moeten) maken

Toch hoor ik nog altijd veel arrangementen waarbij er óf geen duidelijke keus is gemaakt in de groove, óf dat de groove niet of juist maar half klopt. Dit komt vaak omdat ze niet bewust zijn van de groove van een nummer.

Er is op internet veel informatie te vinden over Grooves. Begin eens bij dit artikel op Wikipedia. Van daaruit kun je verder kijken bij de links onderaan die pagina. Verdiep je ook eens in de ritmes voor drums.

Waar ik veel aan heb gehad is het boek ‘Arrangieren Und Produzieren‘ van Peter Kellert/ en Markus Fritsch. Het is een Duits boek, maar geeft een goed overzicht van alle mogelijkheden en onmogelijkheden van vele instrumenten. Daarnaast geeft het boek een uitgebreid overzicht van verschillende grooves. Dit natuurlijk naast alle mogelijke arrangeertechnieken.

Leer grooves analyseren door te luisteren naar de bas en de drums. Dan heb je de helft van de groove al te pakken. Wil je iets totaal anders schrijven dan de originele groove? Zorg ervoor dat je jouw bas en drums duidelijk schrijft.

Wat je ook doet: KIES! Als je een keuze voor je groove hebt gemaakt, is het namelijk een stuk gemakkelijker om één verhaal te brengen. Je houdt samenhang in je arrangement.

 

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 professioneel bezig met het dirigeren en arrangeren voor koren. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl.

Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor koren en vocal groups in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>