18 juni 2012

Als arrangeur wil je graag wat doen met het originele lied. Je hebt ideeën over wat je kunt doen met het materiaal uit een nummer. De kunst van het arrangeren is het gedoseerd gebruiken van die ideeën.

Wat je vaak hoort bij het leeuwendeel van de arrangeurs, is dat elk grapje en elk idee dat ze bedacht hebben, gebruikt wordt. Het gevolg: een druk arrangement waarbij het gevoel, de bedoeling en de transparantie veel te lijden hebben.

Deze arrangementen zijn vaak erg lastig om goed uit te voeren. Je hoort soms niet meer waar de melodie zit, wat de tekst is (omdat de begeleidende stemmen vaak ook volgepropt worden met tekst) en dus wat het verhaal van het lied is.

Wat beter is, is om alle ideeën op te schrijven en een keuze te maken voor bepaalde ideeën. 60% van de dingen die je bedenkt kun je beter niet gebruiken. Niet omdat het slechte ideeën zijn, maar omwille van de kwaliteit van het arrangement.

Wanneer je je arrangement rustiger houdt, zullen je grapjes en andere muzikale ideeën veel beter overkomen bij het publiek. Ook zullen de zangers veel beter kunnen intoneren en wordt het geheel vaak zuiverder.

Dus onthoud: je kunt lang niet altijd alle ideeën gebruiken; maak keuzes!

Wat herken jij in het bovenstaande artikel? Kun jij nog meer redenen noemen om je arrangementen te vol te stoppen? Ik ben heel erg benieuwd!

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 professioneel bezig met het dirigeren en arrangeren voor koren. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl.

Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor koren en vocal groups in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>