1

De 20 Minuten-regel

Perfectionisten heb je in elk koor. En aan de ene kant is het erg goed dat die mensen juist in jouw koor zitten. Ze zorgen ervoor dat er niet zomaar genoegen wordt genomen met elk resultaat. Ze zijn meestal de brandstof waarop de kwaliteitsraket zich voortstuwt de ruimte in. Jammer genoeg werkt dit vooral goed in een repetitie.

Tijdens optredens kan het zo zijn dat deze mensen een heel koor mee kunnen nemen de afgrond in als er iets misgaat. In de pauze wordt er gereflecteerd en worden er items genoemd met dingen die niet goed gingen. Een tweede persoon hoort dat en kan onzeker worden, etc.

Dit is natuurlijk het laatste wat jij als dirigent wilt dat gebeurt. De tweede helft van het optreden heb je opeens een onzeker koor op de bühne staan. Maar hoe kun je hier nu op een positieve manier op inspringen?

The Real Group uit Zweden heeft hiervoor een regel die binnen hun groep geldt. Ze noemen het de ’20 minuten-regel’. Dit houdt in dat tot 20 minuten ná een optreden (dus ook in de pauze) er geen negatieve dingen gezegd mogen worden met betrekking op het optreden. De gedachte hierachter is dat na deze 20 minuten van ‘afkoelen’ de meeste foutjes en vergissingen allang gerelativeerd zijn en niet meer zo zwaar wegen. Je kunt het wat meer in een breder perspectief bekijken.

Heb jij deze ervaring ook? Heb jij ook eenzelfde soort regel? Ik hoor graag van je wat jij doet om je zangers scherp te houden in optreedsituaties!

Rogier IJmker
 

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

  • Maria Zijlmans schreef:

    Hoi Rogier. dat van die twintig minuten lijkt me een prima idee.De praatjes in een groep kunnen al gauw tot een soort lawine leiden: een zegt er wat, een ander vergroot het uit of begrijpt de eerste verkeerd en maakt er zijn eigen verhaal van.En na enige tijd gaat het niet meer over de goede dingen die er gedaan zijn, omdat de fouten groter lijken dan de rest. Overigens zit er altijd wel een iemand in een groep, die de andereen graag de les leest, en dan ook nog denkt mij daar een dienst mee te bewijzen. Dus lijkt het me ook goed af te spreken, dat er binnen de groep geen negatieve dingen gezegd worden over de prestaties van het koor. Als er opmerkingen zijn wil ik die zelf wel horen ( als ik die niet zelf al had waargenomen )
    Daarom is mijn devies: we maken er samen iets moois en leuks van.

  • >