4

Gastblog: Laat De Ogen Spreken

Als ik de liederen voor het repertoire, een concert of optreden aan het voorbereiden ben, vraag ik me altijd af wat wij als koor nou willen bereiken door dit lied te zingen.

Soms wil je gewoon dat de mensen in de zaal genieten van een schitterend gezongen lied maar met andere liederen wil ik de mensen iets mee geven. Dat ze zeggen ‘dit lied heeft me op een of andere manier aangeraakt, bemoedigd, getroost, opgewekt.’ Het persoonlijk maken van de uitvoering van een koornummer is dan de opdracht.

Oogcontact

Als je iemand in de ogen aankijkt wordt het al heel persoonlijk denk maar aan een gesprek dat je met iemand voert, als de persoon je in de ogen aankijkt is jouw reactie heel anders dan als de persoon dat niet doet.

Om de koorleden iedere gast continu in de ogen aan te laten kijken is onmogelijk, maar ik heb een manier gevonden om het persoonlijke gevoel in een lied toch tot uiting te laten komen.

Kijk In Mijn Ogen

Tijdens de repetitie laat ik mijn koorleden tegenover elkaar staan en het lied zingen. En de boodschap of de emotie die dat lied in zich draag over te brengen aan de  andere koorleden. De expressie in hun gezicht veranderd tijdens deze oefening ook merk je dat ze minder scherp/luid zingen, beter articuleren.

Hun ogen gaan spreken, ze gaan naar elkaar luisteren, samenspel van klanken wordt nog duidelijker en het gevoel sterker. Daarnaast is het ook goed voor de cohesie binnen de groep. En ik moedig ze dan ook aan dit gevoel mee te nemen tijdens de uitvoering van dat lied. Nabespreking van de oefening is essentieel!

Muziek is voor mij een van de mooiste manieren om je emoties te uiten. Als dirigent heb je volgens mij niet alleen de opdracht het goed te laten klinken, maat te houden etc. maar ook die onderliggende emotie, in welk lied dan ook, naar voren te brengen. Zo dat er een siddering door de zaal gaat en zelfs de koorleden veranderd de repetitie, concert of optreden verlaten en misschien zelfs niet weg willen…

Zing Voor Elkaar

Laat het koor de liederen voor elkaar zingen, elkaar aankijken, de emotie tonen in hun gezicht, en doe als dirigent hetzelfde. Laat ze dan ook oogcontact maken met de mensen in de zaal, dat een ieder zich aangekeken en gezien voelt. Want het is namelijk een super fijn gevoel als een lied speciaal voor jouw gezongen wordt!

Chesron Ledes
 

  • Ria van bijnen schreef:

    Wat een leuke manier. Ga het zeker uitproberen. Ik werk wel al veel aan het overbrengen van wat je zingt en denk dat deze manier zal helpen om dat voor elkaar te krijgen.

  • Ton Hettema schreef:

    Yes! Zeer belangrijke vragen die je jezelf stelt, Chesron. Waar gaat het eigenlijk om? En dat kan bij elk lied of elke song weer verschillend zijn. Zoals je zegt, kan het zingen van een lied zowel voor de zingers als de luisteraars een beleving zijn die een verandering teweegbrengt. De combinatie van tekst en toon, van ritme en harmonie, gekoppeld aan het gevoelde sentiment veroorzaakt een veel completere impact dan het alleen maar zien of horen van de tekst. In de jaren rond 1970 zeiden Koot en Bie: kunst is voor kippenvel en tranen. Ik voeg daar aan toe: en voor voelen dat je mens bent en bij andere mensen hoort.

  • Freek van Aerle schreef:

    Ik ga het ook eens proberen! Dank u!

  • >