Gewaardeerd worden door je collega’s is natuurlijk erg mooi. En ik moet dan natuurlijk ook mijn collega’s bedanken die naar mijn eindexamen zijn gekomen. Ze kwamen uit Enschede maar ookuit het verre en wilde westen van het land: Vlaardingen, Haarlem en Den Bosch.

Don Henken (oud-dirigent van Kolok, bekend van o.a. Korenslag) heeft op zijn site een mooi stukje geschreven over mijn eindexamen. Voor het gemak hier het hele artikel.

Examen Rogier IJmker

Door Don Henken

Zaterdag 21 mei was het zover. Theater Concordia in Enschede was totaal uitverkocht, gevuld met een gespannen en verwachtingsvol publiek. Er zou een bijzonder optreden plaatsvinden van 4 groepen die allen onder leiding staan van Rogier IJmker. Deze student Koordirectie Lichte Muziek is in de Nederlandse koorscene al een tijd lang een graag geziene gast. Als arrangeur heeft hij al menig vocal group verblijd met zijn muzikale  vondsten. En zijn vriendelijke en open houding bij zijn workshops hebben al menig strottenhoofd beter doen functioneren. En vanavond zou hij officieel zijn studie afsluiten met een praktisch gedeelte: een avondvullend concert.

In eerste instantie was ik nog wel kritisch, want ik zag dat de studie wordt gegeven door een aan INHolland gelieerde school. Na de persberichten van afgelopen weken, waarbij gebleken is dat diploma’s door INHolland bijna voor niks werden weggegeven,  leek dat geen aanbeveling voor de kwaliteit van deze avond. Gelukkig zijn er blijkbaar ook nog studies die qua resultaat een goede kwaliteit met zich meedragen. Daarbij hoort ook het individuele talent van iedere student en die is bij Rogier dik in orde.

Het is sowieso knap om een volledig programma te vullen met alleen maar ‘amateurs’. Het is wel jouw eindexamen en je wilt toch laten zien en horen waar jij wel niet toe in staat bent op muzikaal gebied. De juiste noten, mooi afgewerkte klanken en muziek die van een behoorlijk niveau is. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Be Still My Heart – Vocal Group EigenWijs uit Lochem | Arr.: Rogier IJmker

Ik zelf denk door gewoon hard en degelijk met de groepen die jouw leiding toevertrouwen te werken, en dat was precies wat te horen was bij dit concert. Vanaf het eerste moment was er een muzikale activiteit en alertheid bij de zangers die de emotie in de muziek prima wisten over te brengen naar het publiek. En wat was het gaaf om hier bij te mogen zijn.Het was een eindexamen op een heel goed niveau.

Dat Rogier zou slagen stond bij voorbaat vast, maar met welke cijfers zou dit beoordeeld worden. Voor mij deed dat er niet toe. Hoe kan je talent, inspiratie, muzikaliteit, bevlogenheid en passie omzetten in een getal? Het blijft slechts een gok. De 8 die op het einde bekend gemaakt werd, vertaal ik als: GOED! En dat was het ook.

Rogier IJmker
Rogier IJmker

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen. Hij is initiatiefnemer van de site www.workshopsvoorkoren.nl waarop workshopleiders uit heel Nederland en België verzameld worden en kunnen worden benaderd.