Postyr Project - Promo

Mijn collega Annalisa Schmad studeert op dit moment in Aalborg aan het conservatorium. Een fantastische kans voor haar om te kunnen studeren in Aalborg: het mekka van de ritmische koormuziek. Hier een verslag van haar ervaringen!

Studeren In Aalborg

Het begon met een koor dat “Vocal Line” heet. Dat en mijn voorliefde voor Scandinavische a cappella muziek, maar in het bijzonder Deense a cappella popmuziek. In een lange rij met The Real Group. Rajaton, Pust, POSTYR Project, Naura…. Pronkte het sterrenkoor van Jens Johansen aan die Noordelijke hemel.

Ik heb het album “Beauty in the Breakdown” helemaal grijs gedraaid. Zo wilde ik dat mijn koren en vocal groups zouden klinken! Ik begon dit “de Deense Sound” te noemen of de “Vocal Line Sound”. Ik wilde het wel, maar wist niet wat “het” was en wist niet hoe ik “het” kon bewerkstelligen.

Jim Daus Hjernoe
Jim Daus Hjernoe

In 2013 op het AAVF in Aarhus hebben we, Sander Gieling en ik, als bestuursleden van onze educatieve stichting, EduVox, het idee gelanceerd om Jim Daus Hjernoe en Jesper Holm naar Nederland te brengen. Het was de eerste keer voor hen om in Nederland te zijn om koorzangers en dirigenten te coachen. Het idee van “The Danish Invasion” was geboren.

We wilden een groep van 50 zangers en dirigenten de kans geven om van deze innovatieve methodiek te leren. We hebben zoveel hier te leren in Nederland en op dit moment is Denemarken de “cutting edge” voor wat betreft niet-klassieke muziek.

Na een groot succes met The Danish Invasion hadden we het idee om een Masterclass Conducting te organiseren voor 15 dirigenten waarbij nog intensiever ingegaan zou worden op deze Deense methodieken, o.a. “Soundpainting”. Eenmaal hiermee begonnen, wil je niet terug naar “traditionele” koorleiding.

De methodiek is verfijnd en doeltreffend. Je moet alleen goede afspraken kunnen maken met je koor. Jim Daus Hjernoe vertelde tijdens het weekend dat er een mogelijkheid voor “gewone” koordirigenten ook in Aalborg te studeren.

We wisten al lang dat onze “eigen ‘rising star’” Merel Martens deze studie volgde. Zij heeft de weg voor ons gepionierd en deuren open gedaan voor veel meer Nederlandse dirigenten-studenten aan het conservatorium: The Royal Academy of Music Aalborg (en Aarhus).

Er zijn verschillende manieren om in Aalborg te studeren. Je kunt eenmaal per jaar auditie doen in maart om toegelaten te worden als “echte student”. Als je dit te veel vindt of geen auditie wilt (of om een andere reden niet wilt) dan kun je een of twee semesters volgen in de zogenaamde “Inspiratie Courses”. Deze zijn in blokken van drie maanden, net als de andere studie. Je vliegt er heen op donderdagochtend en blijft tot zaterdagmiddag, of zondag als je Aalborg erg leuk vindt!

Allereerst is het RAMA een spiksplinternieuw conservatorium. Geopend in maart 2014, dit is een state of the art gebouw met ALLES er op en er aan. Werkelijk: ieder technisch snufje is er aanwezig in ruime hoeveelheid; in vrijwel iedere ruimte is een vleugel die daar maar nonchalant in de hoek staat.

Vocal Line (Denemarken)
Pianoles wordt gegeven op nieuwe Roland elektrische piano’s met gigantische Mac schermen waarop de bladmuziek wordt geprojecteerd; drie mensen tegelijk met koptelefoons op.

De repetitieruimtes voor koordirectie worden voorzien van camera’s zodat men live de lessen vanuit hun eigen land kunnen volgen; de technische voorzieningen zijn zo modern dat er een live concert zonder vertraging gegeven kan worden op een virtuele manier.

Er zijn concertzalen speciaal ingericht voor “ritmische muziek” en “klassieke muziek”, ieder met een eigen akoestiek. Eenmaal geregistreerd als student krijg je je eigen sleutel van het gebouw. Dat was een machtig moment, de eerste keer dat ik op een zaterdagochtend vroeg om 7.45 uur de allereerste in het gebouw was. WOW.

In deze drie dagen heb je 25 contacturen in de meest uiteenlopende lessen: de ene nog fantastischer dan de andere en allemaal ontzettend inspirerend. Je hebt hele blokken van 3 uur dirigeren van zowel Jim (die meer improvisatie en circle singing, solfege etc. voor zijn rekening neemt) als Jesper (die meer het dirigeren van bladmuziek voor zijn rekening neemt en een voorliefde voor jazz heeft) en dat twee keer in één weekend!

Daarnaast krijg je ieder weekend 3 1⁄2 uur “SBB”, wat vertaald wordt als “Singing, Playing, Dancing”. Dit is een zeer bijzonder en uniek vak; we kennen hem denk ik niet in Nederland. Je kunt in Denemarken zelfs hierin afstuderen met een Bachelor.

Waar het om gaat is heel veel improviseren; dansen; chanting; conga’s en djembé spelen; eigenlijk gewoon “fun” hebben met ritme en muziek. Het is superleuk; superintensief maar ook heel erg leerzaam! Als je subdivisies nog niet kunt voelen, moet je SBB nemen. Dat gaat vanzelf!

GehoortrainingWat hebben we nog meer? Een mooi vak “Gehoortraining”. Dit is ook vooral akkoorden leren herkennen, akkoordenschema’s leren zingen, alle toonladders leren zingen (Mixolydian anyone?) en deze gebruiken in improvisaties. Everything you need to be a jazz singer!

Daarnaast krijgen we privé zangles (mijn leraar, Lucas, zong jarenlang met Vocal Line en hij is een inspiratie om er mee te mogen werken) en pianoles op jouw eigen niveau. Je krijgt een volledig lespakket met alle tools die je nodig hebt om het beste uit jouw koor te halen (en uit jezelf!!).

We hebben ook iedere vrijdagavond “Koorplenum” wat een soort workshop/masterclass is. Laatst hadden we een beatboxing workshop van Roxorloops. Volgende maand is Peder Karlsson “in town” om met ons aan de slag te gaan. Het is een mooie ervaring na de andere.

Je krijgt veel huiswerk; weinig pauzes; je moet in een soort lounge een Cup-a-Soup eten omdat er geen tijd is om wat te gaan halen… maar wat ben je vol energie en vol inspiratie als je klaar bent!!! De docenten zijn allemaal geïnteresseerd in jouw toekomst als dirigent. Ze geven om je, al kennen ze je nog niet. Ze willen het beste voor je als musicus.

Mijn eerste lesweekend was indrukwekkend en vermoeiend. Ik kwam leeg en vol tegelijk naar huis. Je wordt geconfronteerd met zoveel prikkels! Maar ik kon ook niet wachten om hetgeen wat ik geleerd had, in de praktijk te brengen bij mijn koren en vocal groups. En rara, het WERKT!

De ritmische focusoefeningen die ik geleerd heb bijvoorbeeld, zorgen er voor dat mijn koren strakker in de timing gaan zitten en veel bewuster worden van ritmes. Ligt dat aan Denemarken? Niet perse… je kunt dit ook in Nederland leren. Maar zij doen alles NET iets leuker; iets speelser; en tegelijkertijd iets preciezer met een flinke dosis bescheidenheid (en Jente Law (zoek het op).

Wat eigenlijk het meest inspirerend was, is onderdeel van een groep te zijn die HEEL snel een echte groep werd. We zijn met z’n achten in onze “eerstejaarsgroep” en met die intensiteit waarmee wij studeren, is de groep al snel heel gehecht. Ik tel nu af tot de volgende keer.

Ik hoop dat ik genoeg tijd vrij kan maken voor mijn huiswerk. Ik raad iedereen aan die in hun dirigeertoekomst wil investeren en die gecharmeerd is van de Deense methoden om zich in te schrijven voor de Inspiratie Course, tweede semester. Je kunt je tot half november 2014 inschrijven.

Het kost veel geld maar is niet duur…als je begrijpt wat ik bedoel.

 

Annalisa SchmadAnnalisa Schmad studeerde Vocal music performance op Brigham Young University in Provo, Utah in de V.S. daarna DLV in de eerste lichting (diploma mei 2004). Ze studeert nu ritmische koordirectie aan de RAMA oftewel De Jytske of het Jutlands conservatorium in Aalborg Denemarken bij Jim Daus Hjernoe en Jesper Holm .Ze dirigeert verschillende koren waaronder vocal group Voice Over, popkoor De Voices (beiden uit Fijnaart) en de zelf opgestarte jongerengroep Blinq. Daarnaast is zij een stichting gestart genaamd Eduvox en organiseert inspirerende workshops en andere evenementen voor koren in de lichte vocale muziek.


Laat Een Reactie Achter