Het waait hard vandaag. De lucht loeit langs de dakkapellen van dit bovenhuis. Lucht is zelf weliswaar onzichtbaar, maar de kracht is sterk als een kudde bulldozers. Remember Katrina. Lucht is onsamendrukbaar. Praktisch, net als water.

Vluchtige Lucht

Op een luchtkolom kan een olifant zweven, een jumbo jet. Vooral als de lucht door een kanaal of pijp stroomt, kan de straal gericht worden (kaarsjes uitblazen). Een baby leert dit al als de moeder ‘m of ‘r liefkozend toeblaast. De tonen van de fluit, de klarinet, de trompet en z’n familie, de hobo en z’n grote neef vincent fagot, de flierefluiter en de lokroep van de bronstige bouwvakker, zij allen kunnen zich doen gelden dankzij de vluchtige lucht.

De sirene van de eerste maandag echoot haar klimmende en dalende fontein van geluid boven al het stadslawaai uit door de straten en stegen van de stad. Een draaiende schijf met gaatjes waar een straal lucht tegenaan wordt geblazen. Meer is het niet. Lucht is het medium voor geluid. Zonder lucht geen geluid. Denk maar aan de wekker onder de stolp die vacuum wordt gezogen.

Ademsteun

Dus ja, dat gezeur over ademsteun is niet overbodig. Zonder lucht geen geluid; zonder een betrouwbare en constante luchtstroom geen gezang, of hoogstens een wankel en amechtig stemmetje.

Het stemapparaat heeft de steun van de adem niet alleen nodig om klank te maken, maar ook om zich tegen af te kunnen zetten, om zijn kracht aan te ontlenen. Zoals wij onze steun om te staan krijgen van de tegendruk van de vloer, en wegzakken in een moeras, zo kan een stemgevend strottenhoofd zich staande houden op de luchtkolom van de gedoseerde uitademing.

Wat zijn goede ademoefeningen?

Fluiten, trompetspelen, fietsen, touwtjespringen, over een flessehals blazen, zwemmen, sirenezingen, BBBBRRRRR met je lippen terwijl je stemgeeft, plezier maken en lachen, huilen om een sentimentele film….

Wat zijn slechte ademoefeningen?

Aan je buikspieren of middenrif staan te trekken en duwen, schreeuwen en tieren, je adem zolang mogelijk inhouden of oppotten, alles wat je adem forceert of de veerkracht vermindert…

Waarom? Omdat je stem en je adem dankzij hun onderlinge respect en wederzijdse sensitiviteit een instrument vormen dat gevoel en menselijkheid wil uitdrukken.

Wat vond je van dit artikel? Deel je mening hieronder.


Ton Hettema
Ton Hettema

Ton Hettema is al 55 jaar, zowel theoretisch als practisch, gefascineerd door de mogelijkheden van het fenomeen stem en zingen. Hij studeerde aan het conservatorium te Groningen; had zangles van Grethe de Vink, Ruud van der Meer, Jos Burcksen en bestudeerde recentelijk een aantal vooraanstaande 'moderne' internet-zangmethodes, als SLS (Seth Riggs) , Singing Success (Brett Manning), Sing with Freedom (Per Bristow), Singing in the Mask (Eric Frey), How to sing a high C without strain (Thomas Appell) en vele andere.

Laat Een Reactie Achter