vonken

Toen vanochtend bij ons in de hele straat de stroom uitviel, werd weer eens duidelijk door hoeveel verborgen krachten onze dagelijkse bezigheden worden ondersteund. Bij de bakker hiernaast werd een muur uitgebroken waar blijkbaar een belangrijke kabel doorheen liep.

Deze ontplofte met een aanzienlijke knal en vuurverschijnselen, hetgeen een kleine crisis tot gevolg had. Toen de rook wat verwaaid was, kwamen we er achter wat allemaal niet meer functioneerde: internet, huistelefoon, verlichting, ovens, kassa’s, pinautomaten, radio’s, televisies, cd-spelers, broodroosters, toegangspoorten, sloten, beveiliging, computers, klokken, airco’s, en de rest. In de concertzaal naast dit huis was een koor aan het zingen: dat zong gewoon door. Zonder zelfs maar een hapering. Ook de vleugel deed het nog prima.

Stroom

Wij mensen zijn blijkbaar op een ander elektriciteitsnet aangesloten. Wij krijgen onze stroom blijkbaar van een andere leverancier en als er kortsluiting plaatsvindt in één persoon, wordt niet de hele straat lamgelegd. Toch is de essentiële krachtbron waar wij mensen op draaien een vorm van en een ampèrage van elektrische energie die via ons zenuwstelsel op bio-elektrische manier wordt gedistribueerd naar de plaatsen waar ze nodig is. De ogen, de spieren, de organen, de stem, het brein, de breinen, de huid, het hart, en de rest.

Pas als er kortsluiting is, realiseren we ons (als we nog bij kennis zijn) door hoeveel verborgen krachten onze dagelijkse bezigheden worden ondersteund. Datgene wat we fysieke inspanning noemen is eigenlijk elektrische of electromagnetische arbeid, die vanwege de weerstand die onze spierkracht ondervindt (van bijvoorbeeld het optillen van een tafel) het idee van fysieke krachtsinspanning naar ons terugkoppelt.

Zingen En Dirigeren

Ook zingen en dirigeren zijn takken van sport die zonder fysieke inspanning kunnen gebeuren. Als we nagaan wat de oorzaak is van het zingen van een toon, of het dirigeren van een koor, dan blijkt dat ons maar één ding ‘te doen’ staat:

het intern, mentaal (elektrisch signaal) OPDRACHT GEVEN van het juiste commando: ZING DIE TOON, BEWEEG DIE ARM.

Telkens als we een zanger of zangeres op de tv of live enorm hard zien ‘werken’ en pijnlijke gezichten zien trekken, weten we dat dit allemaal toegevoegde grimassen zijn die even noodzakelijk zijn voor het zingen zelf als het roepen van BOEM BOEM bij elke hartslag.

Ps: als je natuurlijk hééééél triest wilt kijken bij het zingen van een requiem of smartlap, of anderszins passende gezichtsuitdrukkingen wilt etaleren, staat je dat vrij, maar voor je lichaam is het geven van een opdracht voldoende.

Ps: Tip: zing een lied eens 10 keer achter elkaar met elke keer een verschillende intentie of mindset (maar hetzelfde tempo) en laat een paar luisteraars met de ogen dicht raden welke ‘emotie’ of stemming er was afgesproken. Dit kan ook als multiple choice worden gedaan (de dirigent heeft op een blaadje 10 manieren geschreven, bijvoorbeeld: 1.mysterieus, 2.verveeld,3. krachtig, 4.feestelijk, 5. serieus, 6.droevig, 7.humoristisch, 8.strijdvaardig, 9.diepbewogen, 10.uitgelaten en hij steekt elke keer het bedoelde aantal vingers op, waarna het koor in die stemming zingt; de luisteraars schrijven elke keer het woord of het getal op dat ze denken dat werd uitgedrukt)


Ton Hettema
Ton Hettema

Ton Hettema is al 55 jaar, zowel theoretisch als practisch, gefascineerd door de mogelijkheden van het fenomeen stem en zingen. Hij studeerde aan het conservatorium te Groningen; had zangles van Grethe de Vink, Ruud van der Meer, Jos Burcksen en bestudeerde recentelijk een aantal vooraanstaande 'moderne' internet-zangmethodes, als SLS (Seth Riggs) , Singing Success (Brett Manning), Sing with Freedom (Per Bristow), Singing in the Mask (Eric Frey), How to sing a high C without strain (Thomas Appell) en vele andere.

Laat Een Reactie Achter