Vorige week wou de auto niet starten. Toen ik de sleutel na het voorgloeien doordraaide (dieseltje dus) bleef het stil. Geen stem, geen leven, dacht ik. Zo komen we niet vooruit. Buurman gevraagd om met kabels mijn accu te bevruchten; maar dat hielp niet.

Wegenwacht erbij: kapotte startmotor. Hij kon me wel aantrekken zodat ik naar de garage kon rijden. Wel aan de praat houwen hoor! Goed, een andere startmotor erin en nu werkt alles weer naar behoren.

Zo’n startmotor is niet de echte motor, zei de WW man. Hij dient alleen om de echte motor aan te zwengelen – dat hoeven we nu niet meer met zo’n slinger aan de voorkant te doen.

Aha, dacht ik: dát is dus de functie van INZINGEN! Aanzwengelen van je zingstem, zodat je niet meteen volle bak hoeft te doen. Op gang komen. Opwarmen en stationair draaien. Nog even blijven staan en checken of alles het doet.

Dan begin je met (in)schakelen en langzaam rijden. Goed uitkijken, luisteren of de motor rustig wakker wordt en geen gekke geluiden maakt. Of de auto goed ‘voelt’ en dan geleidelijk wat meer vaart en bravoure.

Na een tijdje ben je klaar voor de snelweg, maar je vertelt je zelf intussen wel dat je de veiligheid en snelheidslimiet goed in de gaten houdt. Ook hou je terdege rekening met alle andere weggebruikers, want we zijn (of je het leuk vindt of niet; en waarom zou je het niet leuk vinden?) een team.

Dus je stem, – die bestaat uit allerlei samenwerkende elastische banden, membranen, regelaars, electrische bedrading, koelingssysteem, computerprogramma (hard- en software), versnellers, aandrijvingssnaren, carrosserie, waarschuwingssystemen, brandstofleidingen en wat al niet, – op een verantwoorde manier op gang brengen is geen overbodige bezigheid en zeker geen verspilde moeite of tijd.

Zorg ook voor de juiste omstandigheden, maar daarover later meer.

Succes!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>