8

Klapspel

Op het Choral Conductors Event in 2014 kwamen bijna 100 dirigenten bij elkaar om te leren op het gebied van dirigeren.

Een van de oefeningen voor koor die ik met ze deed was een klapspel. De video hieronder legt uit hoe het werkt en hoe het klinkt.

Heb jij ervaring met deze oefening? Ik zou enorm graag van je willen weten hoe je koor hierop reageerde. Laat je reactie achter onder dit artikel.

Wil je toegang tot meer van dit soort oefeningen? Dat kan! 

Wordt dan lid van de Dirigentenacademie Family

voor meer informatie over de FAMILY!

Rogier IJmker
 

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

  • Anneke Hamelink schreef:

    Ja, ik heb dat klappen gedaan als invaldirigent bij een seniorenkoor. Niet zo moeilijk als op het filmpje maar, het was een succes. Had de aandacht en iedereen deed mee.
    Nu ik voor een ander koor sta is de vraag; ga je daar ook klappen.

    • Rogier IJmker schreef:

      Leuk Anneke! En tja, ga je bij je nieuwe koor ook klappen…? Probeer het eens. Misschien vinden ze het hartstikke leuk. En wanneer ze het niks aan vinden, doe je het gewoon niet meer. 😉 Succes!

      • Anneke Hamelink schreef:

        De vraag kwam van het koor waar ik ze had laten klappen.
        Tuurlijk ga ik het weer doen met het koor waar ik nu dirigent van ben.
        Bewegen, inzingen is bij senioren/shantykoren nog wel eens een dingetje.
        Klappen kunnen we allemaal

  • Antien schreef:

    Hoi Rogier, Ik heb het klapspel gisteravond met mijn koor gedaan. Het ging flink de mist in, maar we/ze hebben enorm lol gehad en dat was ook prima. Ik denk dat ik wel weet waar het aan lag: ik had de groepen tegenover elkaar gezet, want het leek me zinnig (lees: leerzaam) dat ze elkaar konden zien. Dat bleek te verwarrend, want ook de door-klappende groep kon de partij niet volhouden. Ik had dit dus leuk thuis bedacht maar werkte niet. Ook weer ontdekt.
    Ik heb beide groepen tegelijk overigens eerst met ogen dicht de basispartij laten klappen, met de opdracht dat die helemaal gelijk moest klinken + tempo constant houden . Dat liep na een tijdje prima en leidde tot verhoogde focus. Voor een koorlid was dit ritme patroon overigens de eerste keer dat ze het hoorde. Ik vroeg me echter af: hoe komt het dat (bijna) iedereen dit kent? Waarvan eigenlijk. Groet, Antien

    • Rogier IJmker schreef:

      Ha Antien,

      Want ontzettend leuk dat je je ervaring deelt! Heel leerzaam, wat je hier schrijft. Ook voor mij, omdat ik dit soort dingen vaak al jaren doe gaat het zo routineus dat ik soms onderschat welke moeilijkheden er eigenlijk op de loer kunnen liggen.

      De eerste stap die je neemt is perfect: tempo gelijk; focus daarop. Wanneer je de groep splitst is het belangrijk dat je je voelsprieten flink ver uitsteekt en klaar bent om bij eventuele ‘ontsporingen’ zelf bij te kunnen springen om de boel weer op de rails te krijgen. Dat vergt wel wat oefening. 😉

      Blijf de oefening vooral een paar repetities doen. Je opzet van het tegenover elkaar staan is super, maar misschien bij een eerste keer niet gelijk nodig. Iedereen is nog zo bezig met zichzelf. Een tweede keer had je dat mooi kunnen doen. Een derde repetitie zou je kleinere groepjes (van 4-6 personen) kunnen maken en die dan tegenover elkaar zetten en een vierde repetitie duo’s. Zo bouw je het op in moeilijkheidsgraad.

      Oh ja, het ritme is afgeleid van een rijmpje dat ik als kind geleerd kreeg: 1,2 in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad. 😉 Ik ging er vanuit dat het een algemeen rijmpje was, maar blijkbaar is dat niet zo. 😀

  • Frieda schreef:

    Hallo Rogier, ik heb het klapspel met twee koren gedaan. Geweldig leuk om te doen en je hebt meteen iedereen “wakker”.Groetjes, Frieda

  • >