Inmiddels draai ik zo’n 25 jaar mee in de korenwereld als dirigent van lichte koren en bemerk dat er de laatste jaren een verschuiving plaatsvindt van “de dirigent in de ivoren toren” naar dirigenten die op zoek zijn naar input van anderen. Ik geef regelmatig workshops EVT zangtechniek aan koren en ervaar dan vaak een kwetsbare en open houding van de dirigenten.
Een instelling die voortkomt vanuit de gedrevenheid om het allerbeste uit het koor te halen. Wat een cadeau voor jezelf en voor het koor als je niet alles zelf hoeft te kunnen, maar dat je daar af en toe een specialist voor inhuurt die je coacht!
Zingen Met Estill
Ik ben zelf 8 jaar geleden met de EVT (Estill Voice Training) zangtechniek begonnen, omdat ik te klassiek geschoold was op het conservatorium om met een popsound te kunnen zingen. Ik had mijn strottenhoofd veel te laag en zong alles in mijn kopstem; een soort Bianca Castiafiore die “Beat it” probeert te zingen 😉
Middels de EVT technieken leerde ik mijn strottenhoofd en alle mogelijkheden ervan pas werkelijk kennen. Echt een kijkje onder de motorkap, want er wordt nauw samengewerkt met KNO artsen die met cameraatjes vastleggen wat er gebeurt in het strottenhoofd wanneer je bv pop zingt of wanneer je opera zingt.
Tja en zien is geloven! Ongelooflijk wat er allemaal mogelijk is met je strottenhoofd! Zo kan je hem kantelen, indrukken(knijpen), uitrekken, verhogen en verlagen!
Jo Estill heeft vervolgens deze medische informatie omgezet in eenvoudige oefeningen om deze acrobatische kunsten met je strottenhoofd uit te voeren. Het grappige is dat dit eigenlijk niet eens zo heel moeilijk is. Veel zangers kunnen dit allemaal al, maar zijn zich niet bewust wat ze precies doen en dat maakt dat ze van alles door elkaar doen en niet het gewenste geluid verkrijgen.
Ik was direct verkocht toen ik de EVT cursus voor het eerst deed en heb de opleiding tot Certified Master Teacher gedaan, omdat ik grote mogelijkheden zag voor de verbetering van koren met deze technieken.
EVT Zangtechniek Tip
De EVT techniek die ik hier graag als tip wil benoemen, is die van het “verwijden” van het strottenhoofd. Dit is het tegenovergestelde van het vernauwen (knijpen) van het strottenhoofd. Knijpen is de natuurlijke reactie van het strottenhoofd op angst en inspanning.
Maak je je druk om die hele hoge noot die je moet gaan zingen, dan zal het strottenhoofd als reactie op de angst de zaak afsluiten. Dat is niet fijn als je zingt (kan heesheid veroorzaken) en klinkt ook niet lekker.
Wat je moet doet om dit tegen te gaan is naar de “uitlach” stand te gaan. Zeg: ‘pfff…heb je DIE gezien?” met een sterk gevoel van je lach tegenhouden. Voel wat er in je keel/nek gebeurt. Zangers zeggen dan iets als; ik voel een dikke nek of een opgeblazen keel.
Wat er fysiek gebeurt is dat dezelfde spieren die ervoor zorgen dat het strottenhoofd dichtknijpt nu het strottenhoofd juist verbreden en ruim maken. Realiseer je dat je daar echt een spierinspanning voor aan het leveren bent. En die spierspanning kan je makkelijk trainen door doelbewust naar de uitlachstand te gaan, alvorens een knijp zich aandient. Dat zingt echt veel prettiger en maakt dat je veel hoger kan zingen dan voorheen!
Kortom, leer je koor om die hoge noten letterlijk uit te lachen en met veel pret de hoogtevrees te bestrijden!
0 comments