Allereerst: sta me toe wat inleidende schermutselingen te vertellen:

In de jaren 70 van de 20-ste eeuw kwam er een boek uit dat door miljoenen jongeren over de hele wereld gelezen werd. Voor de ouderen onder jullie, die toen hippies waren (of ze dat nou wisten of niet), is het wellicht een oude bekende: Zen and the art of motorcycle maintenance.

In dit boek reed de schrijver (Robert Pirsig) op de motor door het westen van de VS. Zijn jonge zoon zat achterop en de geest van Zen zweefde met hen mee. De reis wordt beschreven op twee niveaus: de uiterlijke reis door Montana en Californië, en de innerlijke reis in de gedachten van de schrijver waarin hij voortdurend op zoek is naar een beter begrip van Kwaliteit en Waarde.

Een mooi thema nietwaar? Zeg nou zelf. Daarom werd het ook een weergaloze bestseller (na pakweg 120 keer te zijn afgewezen door uitgevers).

Ik kwam hierop o.a. omdat ik keek naar een tv programma dat over journalistiek gaat en de moeilijkheden die o.m. NRC Handelsblad heeft om lezers te blijven trekken. Hoofdredacteur Peter Vandermeersch noemt zijn krant consequent: Kwaliteitskrant.

Maar goed, om een lang verhaal etc., dit was de inleiding, de context. Ik vroeg me dus af wat Kwaliteit is. En ik kwam op het volgende: Kwaliteit is een verborgen eigenschap die, bij afwezigheid, elke zaak, elk artikel, elke handeling, elk product, elke mens, elke interactie vervlakt, verarmt, verzakelijkt, verkilt, verdooft etc..

Maar daarmee zijn we er nog niet, want ik dacht bovendien dat er vele verschillende verschijningsvormen van Kwaliteit zijn. Oftewel veel verschillende verborgen eigenschappen die wel degelijk te onderscheiden zijn en door ons worden benoemd.

Namen? Oké: Liefde, Warmte, Sympathie, Moed, Begrip, Kracht, Zorgzaamheid, Hulpvaardigheid… al die dingen die ons zo goed doen voelen als het goed gaat en die we zozeer missen als we … ze missen.

Mijn vraag is nu aan jou: Hoe kun je ervoor zorgen dat die kwaliteiten ER ZIJN in je repetities, je songs, je stem, je samenzingen, je dirigeren, je interactie met publiek, je affiches, je flash mobs, je concerten, je cd’s of filmpjes.
Want ER ZIJN of NIET ER ZIJN dat is de kwestie.

Meer hierover in een volgende blog.

Veel succes!

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>