19 februari 2013

Je herkent het wel, denk ik. In het hele stuk is er geen enkele moeilijkheid te bekennen en zingen je zangers de sterren van de hemel. Maar in één passage of frase is er één nootje dat er maar niet in wil.

Een oplossing zou kunnen zijn dat je die frase eindeloos gaat herhalen met de stemgroep die het aangaat, maar dat is natuurlijk moordend voor de leuke repetitie die je tot dan toe hebt. De beste, eenvoudigste en meest effectieve oplossing vind ik nog altijd de oplossing die ik de Sticky Methode noem.

De Sticky Methode

Met deze methode hoef je niet eindeloos een frase te repeteren voor die ene noot erin zit. Je gebruikt ‘m ook voor tonen die niet helemaal lekker klinken in een groep.Het principe van de Sticky Methode is eenvoudig: je zingt de frase en blijft plakken op de toon die niet goed wordt gezongen. Je gaat dus in feite de confrontatie aan met de ‘fout’.

De eerste keer zal de fout goed hoorbaar zijn. Geef iedereen de opdracht om de toon net zo lang aan te houden tot iedereen op de juiste hoogte zit. Begin dan nogmaals de frase. Je blijft weer plakken op de ‘probleemtoon’. Nu zal het beter gaan. Weer houden je zangers de toon net zo lang aan tot deze goed is.

Dit doe je nog een paar keer en je zult merken dat het steeds makkelijker gaat zónder al te veel frustratie. Als het in het begin tóch moeizaam gaat, laat dan het hele koor (dus ook alle andere stemgroepen) meezingen met de partij waar het om gaat.

Even voor de duidelijkheid: je laat ze dus niet hun eigen partij zingen, maar de ‘probleempartij’. 😉 Vaak is de andere partij nog sneller in staat het probleem aan te passen en maak je dus gebruik van de kracht van de andere partijen. Wanneer je denkt dat de partij waar het om gaat het alleen wel weer aankan, pas je de Sticky Methode nog één keer toe, maar nu laat je deze partij alleen zingen.

Een erg eenvoudige en vooral ook effectieve methode dus.

Nu Ben Jij Aan De Beurt

Je zult zien dat je door deze methode toe te passen, meer vaart in het repeteren zult krijgen. Gebruik jij dezelfde methode? Of juist een andere? Laat me weten welke methode jij gebruikt in deze situaties.

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 professioneel bezig met het dirigeren en arrangeren voor koren. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl.

Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor koren en vocal groups in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

  • Ik gebruik deze methode regelmatig. Het is inderdaad veel succesvoller dan steeds dezelfde passage te moeten herhalen.

  • Ja, fijne methode, dit. Ik zou eraan toevoegen dat ze mogen glimlachen (of duimen opsteken) als ze horen dat ze de juiste toon te pakken hebben. Dan heb je op het laatst een hele groep glimlachende zangers voor je neus en verdwijnt eventuele irritatie vanzelf. Wat ik ook wel doe is de passage, als-ie eenmaal “zit” met een lelijk geluid te laten herhalen. Als balend of zeurend kind, bijvoorbeeld. Dat helpt bij het onthouden!

    P.s. Wat betekent dat losse vinkje, hierboven?

    • Haha! Thanks voor de aanvulling, Ellen! 😀

      Eerlijk gezegd zat ik mij ook over dat vinkje te verbazen… Nooit eerder opgemerkt. Ik ga er achteraan. 😉

  • Jack Savelberg schreef:

    Ja idd ook ik gebruik het in voorkomende gevallen. Soms zijn enkele dan zo hardnekkig dat ik ten finale op de “rondjes-methodiek”overstap. Betrokkene doneert een rondje (minimaal aan de dirigent). EN DAT WERKT! VERBLUFFEND SOMS. Ik denk wel eens: zou ik ermee beginnen…..

    ps heb het vinkje maar laten vliegen.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >