Er is een volgorde in het aangeven van de begintonen bij een koor. Veel (amateur)dirigenten weten dit vaak niet, maar door deze volgorde te gebruiken krijg je de start van een werk of arrangement vaak veel zuiverder.
Grondtoon
Wanneer het eerste akkoord een grondtoon bevat, geef je deze als eerste aan. Dit is namelijk de referentietoon voor ieder andere toon in het akkoord en bepalend voor het akkoord. De grondtoon is de basis voor ons gehoor wanneer we een akkoord neerzetten.
Kwint
Als tweede geef je de kwint aan. Dit geeft een ‘lege’ klank. Zorg er wel voor dat deze klank helemaal zuiver is. Hierdoor wordt het makkelijker om de volgende tonen van het akkoord erop te bouwen. Let er bijvoorbeeld op dat de klinkers hetzelfde zijn. Gebruik, wanneer dat niet lukt, de klank ‘oeh’. Deze kleurt van zichzelf al goed. Doordat je de kwint als tweede aangeeft heb je de lijntjes getrokken waarbinnen je de kleur (of ook wel emotie) gaat aanbrengen, namelijk de…
…Terts!
Als derde geef je de terts aan. Doordat het framework staat (de grondtoon en de kwint), is de terts vaak makkelijker en beter te plaatsen in het akkoord. Een kleine tip om deze loepzuiver te krijgen: zorg ervoor dat de grondtoon en de kwint zuiver zijn en laat de terts heel zachtjes invoegen (alsof je de volumeknop van een stereo van helemaal stil naar wat meer hoorbaar draait).
Toevoegingen
In de popmuziek, maar vooral in de jazz, komt het voor dat er ook toevoegingen moeten worden aangegeven. Deze komen aan de beurt in de volgorde van de tertsenstapeling.
Zo begin je, na de terts, bij het septiem (7), daarna de none (9), de 11 en tot slot de 13.
Deze volgorde is logisch voor het oor, dus begin dus niet standaard bij de laagste of hoogste stem, maar onthou het volgende telefoonnummer: 01-5-3-7-9-11-13.
Doe jij het ook zo? Of wijkt jouw methode af van het bovenstaande verhaal? Laat hieronder eens jouw bevindingen achter en vertel me hoe jij werkt.
0 comments