Hoe Krijg Je Je Koor In Beweging? - Dirigentenacademie

Hoe Krijg Je Je Koor In Beweging?

Als ik mijn lieve buren vraag welk beeld ze hebben bij een koor, dan komen ze aanzetten met een beeld van een groep mensen, netjes opgesteld in twee (of meer) rijen. Wat ze verder nog toevoegen is…MET EEN MAP IN DE HAND…!

Natuurlijk hebben ze in zekere zin wel gelijk. Veel koren staan inderdaad zo te zingen.

Alleen wanneer ik ze dan vertel over het feit dat mijn koren uit het hoofd zingen én ook nog eens bewegen tijdens het zingen, weten ze niet wat ze hierbij moeten voorstellen.

In de Dirigentenacademie Family zitten dirigenten die graag willen dat hun zangers gaan bewegen. In de allereerste Live Sessie heb ik ze hiermee willen helpen.

Zelfbeperkende overtuiging

We hebben vaak te maken met een zelfbeperkende overtuiging; ze zijn het doodgewoon niet gewend om te bewegen en kunnen zich ook niet voorstellen dat ze het ooit zullen gaan doen.

De eerste stap is, wanneer dat nog niet gebeurd, ze iets uit het hoofd te laten zingen. Dit hoeft in eerste instantie niet per se iets uit het repertoire te zijn, maar kan ook een canon, of iets dergelijks, zijn dat je bijvoorbeeld met het inzingen aanleert/doet.

Sidenote: een canon gebruik je wanneer ze onzeker zijn of ze een liedje/arrangement wel helemaal uit het hoofd kennen.

Oefeningen

Je kunt dan de volgende dingen doen:

  • Laat ze tijdens dat nummer door elkaar heen lopen. Ze zijn dan in ieder geval in beweging en van hun plek af.
  • Laat ze jouw bewegingen als dirigent kopiëren. Je staat dan niet te dirigeren, maar meer met je lijf betrokkenheid uit te stralen.
  • Als variatie op het punt hierboven: neem iemand die al lekker los beweegt en laat ze die persoon kopiëren naar eigen vermogen

Als voorbereidende oefening op het bewegen op muziek kun je één of meerdere korte ritmes nemen. Deze vocaliseer (spreek) je en leer je de groep aan.

Je bent eerst zelf de leider. Je wisselt steeds plotseling van tempo en ‘gevoel’ terwijl je hetzelfde ritme blijft herhalen. Je laat dit ook zien in je lijf. Zorg ervoor dat de wisseling plaatsvindt aan het begin van het herhalen van dat ritme en niet middenin ergens. Dat maakt het namelijk nog veel lastiger.

Het is de bedoeling dat de groep je in een fractie van een seconde gaat volgen in de wijziging die je doorvoert. De daarbij behorende lichamelijke beweging moet ook gekopieerd worden. Maak het niet te serieus, maar de focus moet er wel zijn!

Veiligheid en experimenteren

Het belangrijkste is dat je een veilige sfeer creëert tijdens de repetitie.

Dat betekent dus dat je aangeeft dat ze fouten mogen maken (en dat dát dus niks uitmaakt). Zolang ze het weer proberen op te pakken is er niks aan de hand.

Dit betekent ook dat ze het gevoel krijgen dat ze aan het experimenteren zijn. Dan mág er ook van alles verkeerd gaan.

Vond je deze tip nou het proberen waard? Dan hoop ik van harte dat je er net zoveel plezier aan beleeft als ik heb gedaan.

En wanneer je nog meer van dit soort tips wilt, wordt dan lid van de Dirigentenacademie Family. Je krijgt dan toegang tot de steeds meer uitbreidende bibliotheek van oefeningen, repetitietechniek en andere hulpmiddelen om jezelf als dirigent naar een hoger plan te tillen. Klik hier voor meer informatie over de DA Family.

Rogier IJmker
 

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

>