We herkennen het allemaal wel volgens mij:

Je slaat af. Ongeveer 20 paar ogen staren je vol verwachting aan. Ze schreeuwen allemaal om hetzelfde (‘…zouden we op toon zijn gebleven? Wil je even checken…?’). Je loopt langzaam naar de piano. Een doodse stilte…

Je hand zweeft boven de toetsen en je ziet bij enkele koorleden zweetdruppels ontstaan… Zou het, zou het, zou het? Je slaat het akkoord aan en…..verrek! Een halve toon gezakt.

Intonatie-Discussie

Meteen barst er een discussie los onder je zangers:

‘Hoe kan dat nou?’!

‘…tja, volgens mij gebeurde het bij het tweede couplet. Daar waren we opeens enorm aan het inzakken’.

‘Nou…ik weet het niet, hoor. Daar waren we denk ik nog wel op toon. Het ligt vast aan de ruimte.

‘…en dat lage plafond werkt ook niet mee.’

Waarom Zakt Een Koor?

Het zakken van een koor heeft alles te maken met een te lage intonatie van de zangers. Er hoeft maar 1 zanger te zijn die te laag intoneert. Dit heeft al gelijk invloed op de rest van het koor.

Het kan ook voorkomen dat er op een bepaald moment even een ‘dipje’ ontstaat tijdens de uitvoering van een lied. Je kunt dan gelijk horen dat er iets gebeurt met de intonatie. Onzekerheid kan hier een oorzaak van zijn.

Wat Kan Ik Er Aan Doen?

Er zijn verschillende trucjes om de intonatie te verbeteren. Wat kan helpen is om het intoneren te visualiseren. Een trucje dat ik vaak gebruik, is de vergelijking met het op- en afgaan van een trap.

Wanneer je een trap op- of afloopt, kost het naar boven gaan over het algemeen meer moeite, energie en inspanning dan het dalen. Nu is dat niet helemaal waar, want het is namelijk een andere soort inspanning die je gebruikt.

Bij het oplopen van de trap, til je je benen ver op en heb je het gevoel grote stappen te maken. Bij het dalen lijken de stappen vaak kleiner, maar hou je jezelf in feite tegen om te voorkomen dat je van de trap afkukelt.

Stijgen Melodielijn

Daar zit met zingen nou net het probleem. Bij een stijgende melodielijn worden de afstanden vaak nét iets te klein genomen; te laag geïntoneerd. Wanneer je je zangers hierop attendeert, spreekt het meer tot de verbeelding dan wanneer je simpelweg praat over intoneren.

Dalende Melodielijn

Bij een dalende melodielijn worden de afstanden vaak wat te groot genomen (trouwens ook weer een voorbeeld van te laag intoneren). Je moet in dit geval juist wat meer tegengas geven. Je kunt dit doen door op te passen dat je de afstanden tussen de tonen niet te groot neemt.

Een goede intonatie blijft een van de grootste euvels bij het koorzingen. Je kunt dit op deze manier nét iets makkelijker maken voor je zangers.

Heb Jij Je Eigen Trucjes?

Heb jij nog een goeie tip van een manier die jij gebruikt? Deel het hieronder met me! Zo kan dit een pagina worden met tips voor een goede intonatie voor iedereen!


Rogier IJmker
Rogier IJmker

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen. Hij is initiatiefnemer van de site www.workshopsvoorkoren.nl waarop workshopleiders uit heel Nederland en België verzameld worden en kunnen worden benaderd.

Laat Een Reactie Achter