Op zaterdag 24 november heb ik in Utrecht mijn eerste cursusdag ‘Leren Repeteren‘ gedaan. Het was een interessante dag met heel veel leermomenten voor de deelnemers, het practicumkoor (Vocal Group Utrecht) maar zeker ook voor mezelf.

Blablabla…

Een van de grootste obstakels die we die dag tegenkwamen tijdens het repeteren, was dat de dirigenten nogal veel aan het woord waren. Er werd vooral onnodig veel uitgelegd.

We hebben het vaak niet door, maar als dirigent zijn we veel te veel tijd kwijt aan het uitleggen van onze ideeën, plannen, bedoelingen, etc.

We bedoelen het vaak goed, maar hebben niet door dat we hierdoor de vaart uit te repetitie halen. De zangers die niks te doen hebben op dat moment raak je dan qua concentratie beetje bij beetje kwijt.

Uitleggend Repeteren

Een van de cursisten begon met het uitleggen van zijn plan van aanpak. Dat hoeven je zangers helemaal niet te weten. Neem je zangers tijdens het repeteren mee met een reis. Het voorbeeld van een buschauffeur die een horde mensen naar Barcelona gaat brengen schoot me te binnen. De chauffeur vertelt zijn passagiers ook niet precies hoe hij gaat rijden; de mensen stappen in, hij start de motor en vertrekt.

En zo is dat met repeteren net zo. Je hoeft niet alles uit te leggen. Wanneer mensen willen weten waarom je iets doet of hebt gedaan, komen ze na de repetitie wel bij je óf ze vragen het je tijdens de repetitie wel.

Makkelijke Dingen Worden Moeilijk

Een ander nadeel is dat je met de goedbedoelde woorden de gemakkelijkste dingetjes extreem moeilijk kunt maken Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het instuderen van een lastig ritme. Wanneer je dat helemaal gaat uitleggen, zijn je zangers meer aan het luisteren dan aan het zingen. ‘Doe maar voor, dan doen wij het wel na’ zei een docent van me vroeger wel eens in de les. Met andere woorden: ‘Je lult me de oren van de kop; laat ons nou gewoon lekker zingen’.

En daar gaat het dan ook om. Die mensen die je voor je hebt zitten, komen meestal om lekker te zingen. Het is voor hun vaak ook een avondje uit, een stukje ontspanning. Ze komen in ieder geval niet naar een lezing luisteren. Dat mag toch duidelijk zijn.

Tips Voor ‘Stiller’ Repeteren

Wat ik je kan aanraden, zijn de volgende twee dingen:

  • Neem eens een (deel van de) repetitie op (beeld of alleen audio, alles is prima)
Wanneer je de opname weer terugluistert, zul je misschien nooit hebben gedacht dat je zoveel kon praten tijdens de repetitie. 😉
  • Probeer tijdens de repetitie eens een kwartier niks uit te leggen, maar doe alleen maar voor

Dit is een enorme uitdaging en wanneer je 15 minuten te lang vindt, kun je er natuurlijk ook 5 minuten of 10 minuten van maken. Spreek ook met je zangers af dat je dit gaat doen. Zij mogen je erop aanspreken wanneer je toch weer aan het uitleggen slaat. Op deze manier heb je gelijk een tiental scheidsrechters om je heen.

P.S. Wil jij trouwens ook leren dirigeren of leren repeteren? Hou www.lerendirigeren.nl dan in de gaten. Vooral voor 2013 heb ik een paar mooie dingen op de rol staan.

Hopelijk heb je wat aan deze tips en kun je ze gebruiken. Heb jij zelfs nog meer tips? Ik ben echt heel erg benieuwd naar jouw inzichten, verhalen en tips. Laat ze hieronder dan achter als reactie. Alvast enorm bedankt!


Rogier IJmker
Rogier IJmker

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen. Hij is initiatiefnemer van de site www.workshopsvoorkoren.nl waarop workshopleiders uit heel Nederland en België verzameld worden en kunnen worden benaderd.

Laat Een Reactie Achter