30 januari 2018

Goede gewoontes ontwikkelen is iets waar we als dirigenten veel aan kunnen hebben. Zeker de gewoonte om de noten gelijk af te sluiten. Onder andere door strakke afsluitingen gaat een arrangement uiteindelijk echt veel beter klinken.

Eerst de noten?

Misschien herken je het wel: bij het instuderen van een nieuw arrangement let je erop dat je de juiste noten terughoort van je zangers. Logisch ook. Het is voor de zangers vaak al een uitdaging om dit in de eerste repetitie al voor elkaar te krijgen.

Soms zitten we ook al te hameren op het juiste ritme. Uiteraard hoort het een beetje bij het instuderen van de noten, deze hebben immers al ritmische componenten in zich, maar vaak wordt deze kant eerst nog te veel onderbelicht.

Dit kan in een wat later stadium een vervelende terugslag en kleine frustratiemomentjes opleveren. Je moet er namelijk later weer aandacht aan besteden, wat weer een strijd kan betekenen tegen de al ingeslopen ‘foutjes’ die al ingestudeerd zijn tijdens de eerste repetities.

Meteen strakke afsluitingen!

Daarom wil ik je aanraden om al vanaf het allereerste begin de ritmische afwerking mee te pakken en hier consequent op te letten. Dit kan je in een later stadium namelijk heel veel opleveren.

Met name in de begeleidende oe’tjes, doe’tjes en aah’tjes moet je hier bedacht op zijn. Dit maakt vaak net het verschil tussen ‘mooi opgepoetst’ of ‘blinkend’!

Een manier om de gewoonte van strakke afsluitingen te ontwikkelen is door de volgende oefening te doen bij bijvoorbeeld het inzingen.

Een goede gewoonte

Een goede gewoonte om je zangers aan te leren is om de afsluitingen van de noten te plaatsen op de tel. Ik hoor je denken: ‘WAT? Maar als de afsluiting dan op de ‘e’ van een tel zit (1e, 2e, etc.)?’ Dan werk je daar maar aan, maar bedenk zelf eens: hoevaak komt dat voor in vergelijking met het afsluiten óp de tel? In mijn beleving sluit je vaker af óp de tel namelijk.

Anyway, wanneer je deze gewoonte ontwikkelt bij je zangers zullen ze de afsluitingen veel sneller gelijker/samen maken. Dit kan vooral in de begeleidende stemmen een groot voordeel zijn.

De (simpele) oefening die je hierbij kunt doen is de volgende:

De oefening

Geef aan dat er als groep 1 klap gegeven gaat worden. Gelijk met jou! Zorg ervoor dat je zo duidelijk mogelijk bent door een voorspelbare voorbereiding te geven. Doe dit een paar keer achter elkaar en attendeer je zangers erop dat het nog gelijker kan.

Nu zet je een puls op (neem een niet te hoog tempo). Iedereen stapt mee op die puls. Je geeft aan dat we een klap geven op de 1e tel. Je telt af: 1, 2, 3, 4, *klap*. Het komt bijna nooit voor dat deze eerste klap spatgelijk is. Als dit wel het geval is, BRAVO! Kijken of de groep het nog eens kan. 😉

Als dit niet het geval was, geef dan aan dat het geheim ‘m zit in de voorbereiding. Maak van je voorbereidende beweging een ‘mechanische’ beweging. Dus niet een ronde, maar een wat hoekigere beweging. Op tel 4 gaan je armen mechanisch en snel uit elkaar waarna ze op tel 1 weer bij elkaar komen om een klap te geven.

Dit kun je ook doen op de overige tellen. Je zult merken dat het even wennen is, maar het is wel effectief!

Let op: wees er bedacht op dat de groep de puls kan gaan versnellen. Als je dit opmerkt, breng dan eerst de rust terug in de groep door het tempo weer te verlagen naar het eerste tempo. Ga pas weer verder als iedereen weer dezelfde puls in het lijf heeft.

Mocht je met het instuderen merken dat er een afsluiting niet strak gemaakt wordt, dan kun je deze oefening ter plekke inzetten om deze direct gelijker te krijgen. Het ondersteunt ook het dirigeren van de afsluiting. Iedereen zal ‘m meer gaan voelen.

Heb je deze oefening al geprobeerd? Ik ben benieuwd of het ook bij jou werkt.

Schatkist Voor Koordirigenten

Vond je dit artikel interessant en zou je meer inside information willen over repetitietechniek? Dan is het misschien ook leuk om te weten dat de Dirigentenacademie ook een 1-daagse cursus organiseert genaamd ‘Schatkist Voor Koordirigenten’.

Op deze dag maak je kennis met verschillende methodes en leer tips & tricks om meteen in praktijk te brengen bij je eigen koor.

Kijk op deze pagina om te zien wat de dag precies inhoudt. Er is ook een mogelijkheid op deze pagina om je aan te melden.

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 professioneel bezig met het dirigeren en arrangeren voor koren. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl.

Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor koren en vocal groups in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>