19 april 2019

Het kan een hele uitdaging zijn: uit het hoofd zingen.

Vooral voor de koren waarbij de leeftijd al wat hoger ligt kan het voor moeilijkheden zorgen. Maar het kan ook een hardnekkige gewoonte zijn die er maar moeilijk uitgaat.

In de Dirigentenacademie Family is het ook een dingetje. Hoe kun je het ‘uit het hoofd zingen’ nou stimuleren of ‘promoten’?

Hieronder een paar tips die de revue passeerden:


Ga aansluitend op het inzingen alvast een stukje van een lied/arrangement doen zónder dat de bladmuziek erbij wordt gehaald

De stap is kleiner omdat je net al een paar oefeningen uit het hoofd hebt gedaan en iedereen zit nog in die mindset. Fantastisch! Geef wel aan dat het helemaal de soep in mag gaan. Aan te raden valt om een stukje uit een lied of arrangement te doen dat ze erg goed kennen en eigenlijk zonder probleem gewoon uit het hoofd kunnen zingen.

Bij het aanleren van nieuw materiaal constant stimuleren het al uit het hoofd te doen

Door ze erop te wijzen dat ze telkens met hun neus in de bladmuziek zitten, zullen ze zich er bewust van gaan worden en ook actief het materiaal gaan leren. Vooral wanneer je een paar stukjes telkens weer herhaald, is dit een prachtige techniek om ze bijna direct iets uit het hoofd te leren zingen.

Zorg voor een goed inzicht in de tekst

Het is handig om te weten waar je over zingt om de tekst uit het hoofd te leren. Op het moment dat je weet waar het over gaat, en daardoor ook de opbouw van het verhaal kent, is het eenvoudiger uit het hoofd te leren.

Zie het als een plaatje

Zie de tekst of het verhaal als een plaatje of film aan je voorbij gaan. Door het geheel te visualiseren is het eenvoudiger om de tekst te onthouden.

Nu jij?

Heb jij ook tips om sneller of beter je zangers iets uit het hoofd te laten zingen? Dan daag ik je uit om hieronder jouw beste manier met ons te delen.

Vond je dit nou een paar goeie tips, dan is het wellicht een overweging waard om eens te kijken naar de Dirigentenacademie Family. In de Family helpen we elkaar continue op weg op het moment dat we vastzitten. Daarnaast wordt er wekelijks materiaal gepost om je te helpen in je dagelijkse praktijk. Denk aan videotips over intonatie, een complete cursus over het instuderen van nieuwe noten en nog veel meer! Kijk eens op deze pagina en hopelijk mogen we jou ook binnenkort verwelkomen in de Dirigentenacademie Family.

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 professioneel bezig met het dirigeren en arrangeren voor koren. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl.

Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor koren en vocal groups in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

  • Hieke Krol schreef:

    1. Om de beurt een partij (s,a,t,b) het stuk laten zingen met tekst erbij, de andere partijen zonder tekst mee laten playbacken:) Zo repeteer je de tekst 4x op een leuke manier.
    2. Spiekmomenten geven. Als je merkt dat de tekst al redelijk ‘zit’ aangeven dat ieder persoon per regel 1x naar de tekst mag kijken, daarna 1 x per 2 regels, en dit verder uitbouwen. (beetje humor inbrengen door straf te geven wanneer iemand te veel kijkt)
    3. Zelfvertrouwen geven. Gewoon doen: bladmuziek op de stoel leggen, niet letten op foutjes, maar geweldig complimenteren, ook al ging het niet goed. Zelf de tekst goed mee playbacken. (voor mij een uitdaging om het zelf ook uit het hoofd te doen)

    • Fantastisch, Hieke. Bedankt voor je persoonlijke stappenplan. Daar kunnen mensen blij van gaan worden. 😀

  • Saskia schreef:

    Hallo Rogier, ik heb de volgende tips:
    In plaats van werken met tekstblaadjes, haal de tekst uit de bladmuziek. Alleen de noten.

    Laat de nummers inzingen en oefen met die mp3-files

    Groetjes,
    Saskia

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >