Wow, wow, wow! - Dirigentenacademie
2

Wow, wow, wow!

Deze week heb ik een fantastisch nieuw idee uitgeprobeerd bij een van mijn eigen koren. De uitkomst van de uitvoering van dit idee, bracht zoveel meer dan het 'normale' repeteren dat ik dit hier wel moést delen.

De voordelen van deze werkvorm zijn gigantisch en heel waardevol. Er wordt een bewustzijn bij de zangers gecreëerd doordat ze zelf moeten gaan nadenken over de muziek.

Een van de reacties was dat iemand het hele stuk zelfs anders is gaan bekijken. Dit komt doordat ze zelf actief bezig zijn met het vormen van ideeën.

Een ander bijkomend voordeel is dat er nieuwe inzichten en muzikale ideeën naar het oppervlak worden gebracht waar je zelf misschien nog niet eens aan hebt gedacht.

Deze nieuwe inzichten worden besproken in en met de groep en je kunt het meenemen in de uitvoering van het stuk.

Naast bovenstaande voordelen zit hier ook een stukje teambuilding in verwerkt. Mensen moeten samenwerken, overleggen en beslissingen nemen. Enorm waardevol!

Hoe Het Werkt

In de stappen hieronder ga ik je uitleggen wat ik heb gedaan en hoe het werkt. Even een snelle tip: neem er rustig de tijd voor. Ikzelf heb er 20 minuten voor uitgetrokken van de repetitie, maar beter was het geweest wanneer we minimaal het dubbele hadden gebruikt. De resultaten waren dan nog beter geweest.

De ideale situatie voor de uitvoering is op bijvoorbeeld een repetitiedag, maar je zou dit ook fantastisch kunnen gebruiken als een alternatieve invulling van de repetitie.

De Stappen

1.

Verdeel het koor in twee gelijke groepen. Beide groepen gaan in een eigen ruimte, los van elkaar, werken aan een titel uit het repertoire

2.

Kies twee titels. Geef de ene titel aan de eerste groep en de andere aan de tweede groep. Zorg ervoor dat het bekende titels zijn uit het repertoire zodat ze zichzelf goed kunnen redden.

3.

De beide groepen gaan nu gescheiden van elkaar, en zonder dirigent, aan het werk. De opdracht luidt als volgt: "Zorg ervoor dat je, van het lied dat je gaat aanpakken met elkaar, een eigen, mooi afgewerkte versie maakt. Je mag werken aan dynamiek, articulatie, tempo, etc. De noten blijven onveranderd."

4.

Jij loopt als koorleider tussen de groepen heen en weer om ze te begeleiden wanneer ze het nodig hebben. Wees niet bang dat ze zich niet zullen redden, het komt echt goed. Ze vinden wel een manier.

5.

Nadat de tijd verstreken is, komen beide groepen weer bij elkaar. Ze presenteren hun werk aan elkaar. De luisterende groep geeft positieve feedback. De muzikale ideeën worden besproken en er worden eventueel beslissingen gemaakt om die ideeën voortaan te gaan gebruiken. Nadat een groep feedback ontvangen heeft en alles is besproken, zingt de gehele groep het lied nogmaals, mét daarin verwerkt de afspraken die samen gemaakt zijn.

De resultaten in mijn repetitie waren fantastisch! En ik ga het zeker nog eens toepassen. Zeker omdat het ook wat deed binnen de groep. 

En jij? Zou jij dit toe gaan/kunnen passen in je repetitie of op een repetitiedag? Of misschien doe je dit al jaren en heb je tips om het op een hoger plan te krijgen.

Zou je het willen delen in een reactie hieronder? Alvast ontzettend bedankt!

Rogier IJmker
 

Rogier IJmker is sinds het jaar 2000 werkzaam in het dirigeer- en arrangeervak. Alle ervaring en kennis die hij heeft opgedaan in al die jaren wil hij nu delen via www.dirigentenacademie.nl Verder is hij dirigent van drie koren en schrijft hij arrangementen voor groepen in binnen- en buitenland, voor (semi-)professionele maar ook amateurgezelschappen.

  • Jeannet van der Woude schreef:

    Leuk idee!! Alleen moet je wel twee gescheiden ruimtes hebben…daar moet ik nog iets op verzinnen 😉

  • >